Sitodruk

Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Odpowiednio przygotowana i rozdystrybuowana może przynieść wymierne korzyści przekładające się nie tylko na finanse, ale również na budowanie świadomości danej marki. Jak trafić zatem do klienta tak, aby nie przytłoczyć go zbędnymi informacjami i sprawić, że firma będzie kojarzyć mu się z samymi pozytywami? Prostym sposobem są różnego rodzaju gadżety reklamowe. Teczki, parasolki, torby, koszulki, piłki – to tylko niektóre z przedmiotów, nad jakimi warto się zastanowić, aby osiągnąć postawiony sobie cel. Zanim trafią one jednak do klienta, powinny zostać obrandowane określonym logo firmy. W tym pomocny może okazać się sitodruk. Jednak to nie jedyny sposoby wykorzystania tej techniki. Sitodruk stosuje się także w przemyśle, np. przy zadruku elementów AGD, paneli samochodowych, szyb czy innych powierzchni w aucie. Sprawdza się także w branży medycznej, tekstyliach, opakowaniach szklanych oraz metalowych.

Co to jest sitodruk?

Jedną z najczęściej stosowanych technik nadruku reklamowego jest sitodruk. To niezwykle uniwersalna technika znakowania różnego rodzaju materiałów. W tej metodzie formą drukową jest szablon. Jego przygotowanie polega na zakryciu tzw. „miejsc niedrukujących”, co sprowadza się do zablokowania otworków tworzącej go siatki sitodrukowej. Odpowiednio przygotowana sitodrukowa forma drukowa, czyli sito, posiada miejsca drukujące i niedrukujące. Wszystko dzięki odpowiednim procesom fotochemicznym, dzięki którym na siatce powstaje wzór, gdzie można przecisnąć farbę. Tak przygotowany szablon zostaje nałożony na drobną siatkę. Jest ona najczęściej wykonana z poliestru, a rzadziej z poliamidu lub metalu. Siatka to jeden z kluczowych elementów sitodruku. Te, które są najczęściej stosowane do druku, zawierają od 100 do 150 włókien na centymetr, jednak cały zakres wielkości oczek jest dużo szerszy. Najczęściej stosuje się sita płaskie, gdzie rakiel z zagarniaczem przesuwają się po powierzchni sita nad nieruchomym przedmiotem albo podczas procesu rakiel stoi w miejscu, a przesuwa się drukowany przedmiot i sito. Druga z opcji stosowana jest często, gdy drukowany detal jest cylindryczny.

Sitodruk i jego tajemnice

W procesie powstawania tego typu druku istotnym czynnikiem jest farba graficzna. Mieszalnia farb w firmie Keller oferuje swoim klientom różne rodzaje takich produktów pod każde zastosowanie, np. do tworzywa tekstyliów, metali, szkła czy drewna. Posiadamy farby rozpuszczalnikowe (jedno-i dwuskładnikowe), wodne oraz UV. W tworzeniu farb sitodrukowych wykorzystujemy wzorniki kolorystyczne RAL oraz Pantone. Istnieje też możliwość doboru indywidualnego, na podstawie wzorca dostarczonego przez klienta. Jednocześnie warto zaznaczyć, że od konsystencji farby zależy tak naprawdę od efektu, jaki chcemy uzyskać.

Skąd się wziął sitodruk? Historia w pigułce

Technika, jaką jest sitodruk, wywodzi się od metod powielania, które stosowane były od tysięcy lat na Dalekim Wschodzie. Spore zainteresowanie i rozkwit tą techniką nastąpił zwłaszcza w Japonii. Za ojców sitodruku uważa się przede wszystkim Yuzensai Miyasaki oraz Zisukeo Hirose. Pierwszy wykorzystał tę metodę do ozdabiania kimon w XVII w. Drugi zaś w XIX w. wynalazł szablon zwany „katagami”. Na napiętej na drewnianej ramie siatce z włosów ludzkich lub zwierzęcych nanosił wycięty z papieru motyw. Na przestrzeni dziejów sitodruk zyskiwał coraz więcej sympatyków. Metodę rozwijano i udoskonalano na wiele sposobów. Prawdziwy rozkwit nastąpił w okresie I wojny światowej. Tu spory wkład w rozwój tej techniki miał John Pilsworth. Pochodzący z San Francisco mężczyzna zapoczątkował tzw. druk wielokolorowy z jednej formy drukarskiej. Kolejnego przełomu dokonał Louis F. D’Autremont. Wymyślił on film szelakowy, który przyspieszył proces produkcji. Dzięki temu możliwe było szybkie i dokładne przygotowanie szablonów pod druki. Jego wynalazek został jednak wkrótce zastąpiony przez odkrycie Josepha Ulano. Mowa tu o filmie celulozowym, czyli wynalazku, którego używa się do dziś.

Sitodruk – początki popularności

Początkowo sitodruk wykorzystywano jedynie w poligrafii. Lata 30. XX wieku przyniosły natomiast rozpowszechnienie tej metody wśród artystów. Największą popularność sitodruk zdobył jednak w latach 60-tych za sprawą artysty pop-artu Andy’ego Warhola, który stosując tę metodę stworzył serię stylizowanych portretów Marylin Monroe. Jego dzieło do dziś jest znane na całym świecie, a technika, za pomocą której ją wykonał, zaskarbiła sobie wówczas wielu sympatyków. Szczególnie interesującym wątkiem w historii sitodruku jest rozpowszechnienie go w podziemnych drukarniach w Polsce w trudnych dla kraju latach 70. i 80. XX w. W okresie stanu wojennego, na skutek konfiskaty dotychczas funkcjonujących drukarni, technologia ta była zatem naśladowana przez liczne podziemne oficyny wydawnicze. Chętnie korzystali z niej przedstawiciele takiej redakcji jak np. „Głos”. W ten sposób sitodruk stał się jedną z metod walki z reżimem komunistycznym.

Gdzie stosuje się sitodruk?

Sitodruk wykorzystywany jest do znakowania różnego rodzaju materiałów. Sprawdzi się on na wielu surowcach, m.in. papierze, foliach, tekturze, metalach czy tekstyliach. Bez przeszkód można stosować go zarówno na powierzchni płaskiej, jak i na obszarach o różnych kształtach, np. butelkach. Warto zaznaczyć, że firma Keller produkuje maszyny do zadruku przedmiotów cylindrycznych w przemyśle kosmetycznym, farmaceutycznym czy spożywczym. To zatem metoda bardzo uniwersalna. Jako jedyna umożliwia zadruk wielu rodzajów podłoży, o różnej fakturze oraz kształcie.

Dlaczego warto stosować sitodruk?

Technika drukarska znana jako sitodruk ma wiele zalet. Przede wszystkim jest bardzo uniwersalną metodą zadruku, która sprawdzi się na różnego rodzaju materiałach. Naniesienie pożądanej grafiki na tkaniny, drewno, tworzywa sztuczne, bawełnę czy metal nie stanowi tu żadnego problemu. Z tego powodu sitodruk można wykorzystać do znakowania odzieży, toreb, parasoli czy jakichkolwiek gadżetów, które mogą trafić w ręce potencjalnych klientów. Warto również zaznaczyć, że takie nadruki są bardzo trwałe. Odporne są one m.in. na wilgoć, pranie, promieniowanie UV czy uszkodzenia mechaniczne. W żaden sposób nie wpływa to także na ich jakość. Sitodruk zapewnia druk charakteryzujący się pełnymi i wyrazistymi barwami. Atutem może być również cena. Nie ulega wątpliwości, że jest to jedna z najtańszych technik znakowania dostępnych na rynku. Sprawdzi się w przypadku tworzenia całych serii niezbędnych materiałów. Bez przeszkód mogą skorzystać z niej więksi, jak i mniejsi przedsiębiorcy nie dysponujący ogromnym budżetem na reklamę.

Dlaczego warto zainwestować w sitodruk na gadżetach?

Sitodruk jako uzupełniająca technika druku (obok offsetu, typografii i rotograwiury) posiada cechy umożliwiające zadruk dość nietypowych podłoży, gdzie inne technologie ze względu na konstrukcje maszyny nie mogą być użyte. Przewagą sitodruku jest możliwość zdobienia przedmiotów nieregularnych i znacznie grubszych od arkuszy papieru czy kartonu. Stąd wynika powszechne wykorzystywanie sitodruku przez branżę reklamową, opakowaniową i do druku przemysłowego (medycyna i farmaceutyka, automotive, branża kosmetyczna czy spożywcza).